Diskusní fórum

Hustý kal ve válci dosazováku

Zpět na seznam


Autor: M.Dusil, vloženo 08.05.2011 11:07 Reagovat
Máme čistírnu TOPAS 8 asi půl roku. Z počátku bylo v aktivační nádrži hodně pěny až k víku čističky a v dosazováku hustý kal, který dokonce jednou ucpal odtok a spustil alarm. Nyní se vše již stabilizovalo, hladina dosazováku je bez pěny a v aktivační nádrži je pěny málo.

Stále ale jde mamutkou do válce dosazováku hustá kaše. Nevíte, jak se toho zbavit? Děkuji.
Autor: Eva Krupičková, vloženo 10.05.2011 09:43 Reagovat
Z Vaší stručné informace se těžko dělá jednoznačný závěr. Podle toho co naznačujete, bude pravděpodobně překalená aktivace, proto doporučejeme nejprve zjistit množství kalu v aktivaci a podle toho jednat dál. Mohla by být např. ucpaná mamutka přebytečného kal, avšak jestliže jste zatím neprovedl její přemístění, viz. jednoduchý servisní úkon po záběhu ČOV (http://www.topolwater.com/servis-ukony-08.htm), pak bude problém pravděpodobně tady.
Autor: M.Dusil, vloženo 10.05.2011 03:00 Reagovat
Modrá mamutka jde normálně do kalojemu. Do nátokové nádrže jsme ji měli asi první 2 mesíce, než se čistírna "nastartovala". Ale první odkalení jsme provedli až po cca 4 měsících a čistírna se tím zřejmě silně překalila. Teď po několikátém odkalení se zdá, že se vše stabilizovalo, hladina dosazováku je čistá, až na ten válec. Když tu mamumtku, co jde do dosazováku, ponořím pod hladinu, tak z ní jde vzduch, takže úplně ucpaná není, ale pomaličku a neustále plní ten válec hustou hmotou, která přetéká na hladinu dosazováku a odtéká do pískové filtrace.
Autor: Eva Krupičková, vloženo 12.05.2011 02:44 Reagovat
Pravděpodobně máte ucpanou mamutku přebytečného kalu, kterou jste po záběhu ČOV přemístil do akumulační nádrže. To znamená, že se Vám aktivace vůbec nebo špatně odkaluje a kal se tam hromadí. Zkuste tuto možnost prověřit.
Autor: M.Dusil, vloženo 29.06.2011 10:18 Reagovat
Poslední měsíc jsem často odkaloval, cca 2x týdně, bohužel problému jsem se nezbavil. Ještě přeměřím aktivaci, ale myslím, že překalená rozhodně není.

Dále poopravuji původní dotaz. Hustý kal na hladině dosazovací nádrže nepřichází mamutkou do válce dosazováku, jak jsem původně myslel, ale zřejmě se jedná o "část kalu", který prostě plave a zřejmě vyplave odspodu. Nicméně stále se na hladině dosazovací nádrže vč. válce tvoří hustá kaše, která se musí min. 1x týdně manuálně odstraňovat.

Někde jsem četl, že by snad měly existovat nějaké tablety - nějaká chemie, na tento plovoucí kal. Děkuji za pomoc.
Autor: Láďa , vloženo 05.02.2012 03:17 Reagovat
Hustá kaše v dosázováku se občas vytvoří, když se do čističky dostane nejaký tuk. Řeším to tak, že při regenerační fázi tuto kaši dotlačim k otvoru, který kal žene zpět do aktivace. Většinou za 3 dny se vše ustálí
Autor: evzen, vloženo 02.12.2011 05:36 Reagovat
Zdravim
Stejny problem taky u mne. Na hladine dosazovaku huste blatko. Prekalena aktivace neni, prave sem to meril.
Jak tomu uplne zabranit/opravit?
Je to des.
Autor: Eva Krupičková, vloženo 07.12.2011 11:11 Reagovat
Vaše problémy s kalem na hladině dosazováku mohou souviset s biologickou pěnou, jejíž přítomnost v čistírně může ovlivňovat spousta faktorů, ale není důsledkem konstrukční závady čistírny. Na její odstranění existuje několik chem. prostředků a jsou různé způsoby jejího odstraňování. Většinou je otázka delší doby najít správný prostředek a postup k jejímu odstranění a dost často se na některých čistírnách vyskytuje jen v určitých obdobích. Problémům biologické pěny se věnují jiné příspěvky tohoto diskuzního fóra a doporučujeme Vám se s nimi seznámit.
V případech, kdy jde skutečně čistě o problém biologické pěny, bývá plovoucím kalem zasažena i aktivace a i když třeba jen v rozích aktivační komory, vyskytuje se hustý kal, plovoucí na hladině i v této komoře.
Pokud se na Vaší čistírně vyskytuje kalová pěna jen na hladině dosazováku (v uklidňovacím válci uvnitř dosazováku být pěna může), pak by mohlo jít o jednu z těchto dvou příčin:
1) Mamutka načerpávání válce dosazováku je úplně nebo jen částečně ucpaná, případně může být ucpaná (neprůchodná) tryska přivádějící vzduch do této mamutky. Průtočnost této mamutky je u ČOV TOPAS 5 cca 5-6 litrů za minutu.
2) Čistírna málo přepíná do zpětné fáze (běžný stav je cca 3x za den). Přepínání čistírny do zpětné fáze je třeba sledovat, a pokud k němu dochází např. 1x denně nebo vůbec, pak je to nedostatečné a důsledkem toho může docházet k vzlínání kalu a k tvorbě husté pěny na hladině dosazováku. Příčiny nedostatečného přepínání zpětné fáze mohou být různé a nelze je řešit takto hypoteticky, ale doporučujeme objednat servisního technika.

Autor: Petr Rajchman, vloženo 06.02.2012 08:56 Reagovat
Zdravím,
máme od podzimu nainstalovanou ČOV Topas 8. Došlo k malému problému s nynějšími mrazy, v sobotu o půlnoci jsem zaregistroval zvukový signál tak jsem za pomocí kapesní svítilny zkontroloval stav a signál vypnul. Ráno byla čistírna již zaplavená a částečně zamrzlá. Teď už nemohu zjistit zda bylo dříve vejce nebo slepice, ale po odčerpání vody a vysušení elektrické části jsem zjistil, že rozvod vzduchu z dmychadla je částečně vyplněný zmrzlou vodou, tak čirou, že prakticky není vidět. Pokusil jsem se hadice nahřát horkovzdušnou pistolí, systém se dal do chodu, voda z větší části zmizela, tak jsem si oddechl a čistírnu zase zavřel. Bohužel v noci opět klesly mrazy ke 20 stupňům a hadice opět zamrzly. Množství vody v nich je výrazně menší, avšak stačí na to aby se ledem ucpaly uzoučké spojky hadiček. Nikde na vašich stránkách jsem se nedočetl o případném vyhřívání, které by se mělo při extrémních mrazech použít. Díky za podněty.
Petr Rajchman
Autor: Eva Krupičková, vloženo 06.02.2012 03:40 Reagovat
Při tak vysokých mrazech jaké nyní panují Vám doporučujeme přepnout Vaši ČOV ručně do 100% chodu. Pokud je totiž ČOV stále v činnosti, pak by v žádném případě neměla zamrznout. Je možné že pokud běží ČOV v regulovaném chodu, k zamrznutí hadiček dojít může. Pokud máte ledem ucpané i trysky (spojky hadiček), pak zřejmě došlo k zavlhnutí dmychadla z důvodu jeho zatopení vodou a k následnému ucpání trysek ledem. Je-li to možné, pokuste se uvést ČOV do manuálního 100% režimu a po dobu vysokých mrazů v tomto režimu čistírnu ponechat.
Autor: L.Procházka, vloženo 21.02.2012 12:58 Reagovat
ČOVku provozuji již 5 let a za tu dobu jsem nasbíral řešením různých provozních závad pár zkušeností. O některé bych se rád podělil. Výskyt kalu je způsoben příliš dlouhými intervaly v odkalování kalojemu. Žijeme v RD 3 osoby a odkaluji pravidelně 1x měsíčně, což se ukázalo jako optimální. Delší termín způsobuje uvedené problémy. Ze všeho nejdůležitější je používat v domácnosti vyhradně bezfosfátové a bezchlorové ch. prostředky! Mě se osvědčil belgický ECOVER. Také je lepší nechat ČOV trvale běžet ve 100% režimu od začátku. Membrány dmychadla jsem si vyměnil až praskly, a to po 4 letech trvalého provozu! Důležité je mít vždy po ruce náhradní. Je zbytečné a drahé je měnit preventivně. Mějte v rezervě také náhradní plovákový spínač. Už mi 2 odešly (překroucený kabel). ČOVku alespoň 1x denně vizuálně zkontrolujte.

Autor: aklips, vloženo 16.06.2016 10:00 Reagovat
Co vlastně přepíná čističku do zpětné fáze. Ten spodní plovák? Poraďte.
Autor: Eva Krupičková, vloženo 16.06.2016 01:32 Reagovat
Ano, čistírnu přepíná do zpětné fáze řídicí (spodní) plovák. Ten vrchní je havarijní. Popis funkce řídicího plováku najdete v kapitole 2.2. - Technologický postup čištění. Pokud již provozní řád nemáte, pošlete mi výrobní číslo Vaší čistírny a já Vám pošlu příslušný provozní řád.

Přidat komentář

Jméno: E-Mail:
Vzhledem k tomu, že firma TopolWater ručí za obsah zveřejněných příspěvků, bude příspěvek zobrazen, až po jeho schválení administrátorem!

Nahoru